نسیم دریا

وبلاگ هنری و خبری

نسیم دریا

وبلاگ هنری و خبری

گزارش ۱۶ نهاد اطلاعاتی آمریکا از برنامه هسته ای و توان سایبری و

"جیمز کلپر" رییس اداره اطلاعات ملی آمریکا (NIE)که هماهنگ کننده فعالیت های 16 نهاد اطلاعاتی این کشور است در گزارش سالانه خود به کنگره آمریکا تصریح کرد: ایران هنوز تصمیم به تولید سلاح هسته ای نگرفته است. وی همچنین با بیان اینکه "ایران نمی تواند مواد هسته ای خود را به سمت دیگری ببرد بدون این که کسی متوجه شود تاکید کرد:ایران نخواهد توانست به طور مخفیانه و بدون مطلع شدن دیگران به اندازه کافی اورانیوم غنی شده با درصد بالا برای ساخت سلاح تولید کند."

بی بی سی با اشاره به گزارش کلپر می افزاید :تأکید آقای کلپر بر عدم توانایی ایران در تولید مخفیانه اورانیوم مورد نیاز برای تسلیحات اتمی به این معنا است که هنوز زمان برای تلاش های دیپلماتیک بیشتر و تحریم های اقتصادی وجود دارد و احتمالا طرفداران حمله نظامی به ایران را ناخشنود خواهد کرد. وی با اشاره به این که ایران علاقه ای به درگیری مستقیم با آمریکا نداردافزود : ایران به دنبال این است که ظرفیت ساخت سلاح هسته ای را به دست آورد اما ما نمی دانیم واقعا تصمیم به ساخت این سلاح خواهد گرفت یا نهکلپر در این گزارش به موارد دیگری از جمله توانایی موشکی ایران نیز اشاره کرد و افزود: " ایران هم اکنون بیشترین تعداد موشک های بالستیک را در خاورمیانه دارد."

کلپر:ایران نمی تواند مخفیانه اورانیوم لازم برای ساخت بمب اتمی تولید کند

مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا گزارش سالانه این نهاد را به کنگره آمریکا برد. بر اساس گزارش، ایران در فرآیند غنی سازی اورانیوم پیشرفت هایی داشته اما نمی تواند مخفیانه اورانیوم لازم برای ساخت بمب هسته ای تولید کند.به گزارش بی بی سی در گزارش جیمز کلپر، مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا، تصریح شده است، با وجود این که جمهوری اسلامی گام های بلندی در برنامه هسته ای خود برداشته، اما «بنا بر ارزیابی ما ایران نمی تواند مواد اولیه (اورانیوم) کم غلظت را به اورانیوم مورد نیاز برای ساخت بمب هسته ای تبدیل کند، بدون این که این اقدام برملا شود».بر این اساس، «ایران در سال گذشته پیشرفت هایی داشته که موقعیت این کشور را در تولید اورانیوم مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته ای در تأسیسات مخفی خود بهتر کرده اند؛ در صورتی که این کشور بخواهد بمب هسته ای بسازد».تأسیسات غنی سازی جمهوری اسلامی زیر نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی هستند وسرویس های امنیتی کشورهای مختلف نیز برنامه هسته ای ایران را به صورت پنهان دنبال می کنند.ارزیابی اداره اطلاعات ملی آمریکا بر ارزیابی های سرویس های جاسوسی صحه می گذارد. این سرویس ها سال گذشته گزارش کرده بودند که ایران هنوز تصمیم به ساخت تسلیحات هسته ای نگرفته و سیاست جمهوری اسلامی بر پایه "هزینه و فایده" استوار است.به گزارش خبرگزاری فرانسه، کلپر گفته که دستگاه رهبری ایران هنوز تصمیم به تولید سلاح هسته ای نگرفته است.ایران همواره اعلام کرده است ساخت و نگهداری سلاح هسته ای را حرام می داند و علی اکبر صالحی وزیر خارج کشورمان پیشتر تأکید کرده بود حاضریم فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرام بودن سلاح هسته ای را در سازمان ملل به سند الزام آور تبدیل کنیم.جیمز کلپر افزود: «ما نمی دانیم که آیا ایران در آینده تصمیم به ساخت تسلیحات هسته ای خواهد گرفت یا خیر».

بی بی سی می افزاید : تأکید آقای کلپر بر عدم توانایی ایران در تولید مخفیانه اورانیوم مورد نیاز برای تسلیحات اتمی به این معنا است که هنوز زمان برای تلاش های دیپلماتیک بیشتر و تحریم های اقتصادی وجود دارد و احتمالا طرفداران حمله نظامی به ایران را ناخشنود خواهد کرد.به گزارش فارس این گزارش با اشاره به این که ایران نمی تواند مواد هسته ای خود را به سمت دیگری ببرد بدون این که کسی متوجه شود می افزاید: برداشت ما [جامعه اطلاعاتی آمریکا] این است که تصمیم  گیری ایران بر مبنای روش سود و هزینه است و این امر به جامعه بین المللی امکان این امر را فراهم می آورد تا بر ایران تأثیر گذارد. رهبران ایران بدون شک هنگام تصمیم گیری درباره برنامه هسته ای به امنیت، شکوه و نفوذ ایران و همچنین محیط امنیتی و سیاسی بین المللی توجه می کنند. در این رابطه، برداشت ما این است که ایران تلاش دارد میان اهدافی که در تضاد با هم هستند، توازن ایجاد کند. این کشور می خواهد قابلیت موشکی و هسته ای خود را تقویت کند بدون این که واکنش شدیدی مانند حمله نظامی یا تحریم هایی که نظام را به خطر می اندازند برانگیزد.

ایران به بازیگری نوظهور در عرصه سایبری تبدیل شده است

بخشی از این گزارش به موضوع ایران و حزب الله لبنان پرداخته و با تکرار اتهامات بی اساس گذشته علیه ایران، مدعی می شود: نقشه نافرجام سال 2011 برای ترور سفیر عربستان در واشنگتن نشان داد که ایران ممکن است تمایل بیشتری برای استفاده از فرصت ها برای حمله به ایالات متحده در واکنش به احتمال حمله به نظام این کشور، داشته باشد. ایران همچنین بازیگری نوظهور و تهاجمی در عرصه سایبری است. به هر حال ما در ارزیابی خود مبنی بر این که ایران ترجیح می دهد از تقابل مستقیم با آمریکا خودداری کند، تغییری نداده ایم چرا که حفظ نظام اولویت ایران است.

ایران هم اکنون بیشترین تعداد موشک های بالستیک را در خاورمیانه دارد

ایران هم اکنون بیشترین تعداد موشک های بالستیک را در خاورمیانه دارد و در حال توسعه دامنه، برد و پیچیدگی زرادخانه موشک های بالستیک خود است. تعداد فزاینده موشک های موجود بالستیک ایران و تولید بومی موشک های کروز ضدکشتی و تولید نخستین موشک های کروز سطحی، قابلیت ایران برای تقویت اعمال قدرت را بالا برده است. تهران به موشک های متعارف خود به عنوان بخشی از راهبرد خود برای بازدارندگی و در صورت لزوم به عنوان قدرت تلافی در برابر منطقه و قوای آمریکایی می نگرد.

اوباما «وضعیت اضطراری ملی در ارتباط با ایران» را یک سال دیگر تمدید کرد

در همین حال رئیس جمهور آمریکا در نامه ای به کنگره، وضعیت اضطراری ملی در ارتباط با ایران را برای یک دوره یک ساله دیگر تمدید کرده به امید آنکه فشارها بر تهران را افزایش دهد.به گزارش خبرگزاری فارس در این نامه آمده است که اقدامات و سیاست های دولت ایران همچنان تهدید غیرعادی و نامتعارفی را برای امنیت ملی آمریکا، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا به وجود می آورد و وضعیت اضطراری ملی علیه ایران که در سال 1995 توسط «بیل کلینتون» رئیس جمهور وقت آمریکا اعلام شد، برای یک سال دیگر تمدید می شود.

صالحی: سال 92 به طور یقین خوب خواهد بود

دراین میان وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: بر اساس داده هایی که در اختیار داریم سال 1392به طور یقین سال بسیار خوبی خواهد بود.به گزارش ایرنا، علی اکبر صالحی روز چهارشنبه پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه برخی رسانه های خارجی خبر از اعمال تحریم های مجدد علیه کشورمان را می دهند، گفت: در روزنامه ها و جراید، خبرهای متفاوتی درباره تحریم ها مطرح می شود از جمله اینکه اتحادیه اروپا معتقد است به طور جدی در تحریم ها علیه ایران تجدید نظر شود و آمریکایی ها نیز به رغم فشارهایی که به هم پیمانان خود وارد می کنند، در حال کنار گذاشتن فشارها هستند.

عباسی: قطع و وصل نیروگاه بوشهر به دلیل مسائل فنی است

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: نیروگاه بوشهر هم اکنون مراحل آزمایشی را طی می کند و هنوز از آزمایش بیرون نیامده است، در نتیجه قطع و وصل آن به شبکه طبیعی است.به گزارش ایسنا، فریدون عباسی تصریح کرد: نیروگاه بوشهر باید یک سری آزمایش ها را بگذراند تا بهره برداری موقت را از روس ها تحویل بگیریم و از آن به بعد هم هفت تا هشت هزار ساعت باید کار کند تا بهره برداری به طور قطع تحویل نیروهای ایرانی شود.وی خاطرنشان کرد: این مراحل هنوز اتفاق نیفتاده است و باید آزمایش ها کامل شوند تا نظام ایمنی ما تایید کند و بهره بردارهای ایرانی آن را تحویل بگیرندو ان شاءالله تا چند روز آینده به شبکه وصل خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد