نسیم دریا

وبلاگ هنری و خبری

نسیم دریا

وبلاگ هنری و خبری

آیا ناخواسته جاسوسی میکنیم!!؟


خبر :

جولیان آسانژ ( Julian Paul Assange ) موسس سایت ویکی لیکس در مصاحبه با سایت "راشا تودی" گفت که فیسبوک می‌تواند تنفرآمیزترین ابزار جاسوسی باشد که تاکنون خلق شده است!! به گفته آسانژ، فیسبوک یک گنجینه اطلاعاتی بسیار بزرگ از "نام" و "سوابق" افراد است که کاربران آن را به شکل "داوطلبانه" در اختیار این شبکه اجتماعی قرار می‌دهند، ولی این ابزار توسط دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، موسس سایت ویکی‌لیکس ( WikiLeaks ) در بخش دیگری از مصاحبه خود گفته است:

« هر کس که نام و مشخصات دوستان خود را به شبکه اجتماعی فیس بوک اضافه می‌کند، باید بداند که به شکل کاملا رایگان در خدمت دستگاههای اطلاعاتی جاسوسی آمریکاست که این گنجینه اطلاعاتی را برای آنها تکمیل می‌کند.

هرچند گفته میشود آسانژ مدعی نیست که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا شبکه اجتماعی فیس بوک را می‌چرخانند ولی به عقیده وی دسترسی این دستگاهها به اطلاعات ذخیره شده در فیسبوک آن را به یک ابزار خطرناک بدل کرده است.


تحلیل خبر :



در کشور ما بارها در مورد خطرات امنیت اطلاعات در خصوص جوامع مجازی بحث و برسی شده است. اما واقعا ریشه این موضوع در کجاست ؟!


هویت در گذشته غیر مدرن انسانها به معنی کنونی مهم نبود، انسانها با استفاده از هویت های  قبایل، نژادها یا محیط زیست خود معرف حضور دیگر ملل بودند. مثلا نام قبیله، نام جنگل ، نام رود ، نام کوه ، نام پدر یا نام مادر بر فرزندان به صورت نام فامیل استفاده میشد تا هویت فردی و فکری آن شخص برای دیگران قابل شناسایی باشد. اما در عصر کنونی (عصر مدرن) از سوی انسانها در یک جامعه نگرش های مختلفی بر موضوعات مختلف حاکم است. به صورتی که در یک محله ، شهر و استان افراد با نظرات دیدگاه ها و ادیان مختلفی کنار هم زندگی می کنند . با توجه به زندگی مدرن و ماشینی عصر حاضر، ( همسایه خبر همسایه را ندارد ) شناسایی این افراد نسبت به عصر های گذشته (غیر مدرن) سخت تر و پیچیده تر و در پاره از مواقع ناممکن شده است. افراد ، گروه ها رسمی و غیر رسمی ، شرکتهای خصوصی و دولتی و غیره، برای رسیدن به اهداف خود و کشف افکار مختلف توده های انسانی  دست به راه کار های متفاوتی میزنند.

یکی از این راه کار ها در بستر اینترنت و رسانه دیجیتال نهفته است . همانطور که میدانید یک جامعه را مردمی تشکیل میدهند که از طبقات متفاوتی هستند. مثلا میتوان یک جامه را به طبقه کارگر ، طبقه کارمند ، طبقه کشاورز ، طبقه مردم روستایی، طبقه مردم شهری، طبقه مرفهین ، طبقه فقرا و غیره تقسیم بندی کرد. اما از سویی شاهدیم که دریک جامعه افرادی کلیدی و تاثیر گذار ( یک بازیگر معروف - نویسنده معروف - روزنامه نگار معروف - دکتر معروف - مهندس کارکشته - رو حانی فقید - پژوهشگر معروف و غیره .. ) وجود دارند که مخاطبان بیشماری (طبقات مختلف جامعه ) از تفکرات و نگرش های انان پیروی می کنند. به عبارتی این افراد در مواقع حساس و بحرانی به راحتی به می توانند بعنوان یک لیدر یا رهبر افکار عمومی ظاهر شوند. از این رو شناسایی افکار و عقاید این افراد کلیدی جامعه یک ضرورت برای قدرت ها بحساب می اید.

از طرفی این افراد همیشه یک آشنایی پیشتاز نسبت به ارتباطات های نوین (اینترنت) دارند. شبکه های مجازی اجتماعی با ترفند های جذاب و کاربردی مختلف ( آپلود عکس و فیلم ، اشتراک گذاری مطالب ، تشکیل گروه های مختلف و غیره .. )  ارائه خدماتی مانند ارتباط با همکلاسی ها، فامیل یا  آشنایانتان و غیره را به شما میدهد. ویکی پدیا به عنوان یک تعریف در مورد شبکه اجتماعی فیس بوک چنین نوشته است :
محیط فیس بوک در واقع مجلسی از دوستان و آشنایان یک کاربر بشمار می‌آید.




از این رو اطلاعات شما را در پایگاه های خود جمع آوری و دسته بندی می کنند. دسته بندی ها میتواند بر مبنا های مختلف صورت گیرد. به برخی از دسته بندی ها در زیر اشاره می شود:

1.    دسته بندی بر مبنای ملیت
2.    دسته بندی بر مبنای دین و ائین
3.    دسته بندی بر مبنای حالات روحی ( مثلا آیا شما اجتماعی هستید یا خیر !! )
4.    دسته بندی بر مبنای تفکرات حاکم بر شما در هم اکنون
5.    دسته بندی بر مبنای هدف شما از بودن در این شبکه ها
و دسته بندی های گوناگون دیگر که در ذهن هر انسانی خطور و عبور نمی کند!! ..


حال سوال این است : این دسته بندی ها به چه کار می آید ؟!!

پاسخ در زبانی ساده، تحلیل این دسته بندی ها توسط " کار گروه های ویژه " است . به عبارتی کار گروه های ویژه از این دسته بندی های اطلاعاتی برای شناسایی افکار قالب بر آن دسته بندی استفاده می برند. واضح است که داشتن آمار افکار جمعی یک جامعه چقدر میتواند مهم و امنیتی باشد .


نظر شما چیست ؟

آیا هنوز فکر می کنید شما در شبکه های مجازی چیزی برای از دست دادن ندارید ؟!

آیا تصور دارید به عنوان انسانی آزاد در این شبکه ها مشغول به فعالیت هستید ؟!

آیا واقعا به نفع شماست که با اشنایان و دوستان در این شبکه ها باشید ؟!

آیا با حضور خود دراین جوامع مجازی به مانند جاسوسی درمیان اطرافیان خود نیستید؟!

آیا باور دارید به جاسوسی مدرن عادت کرده ایم بدون انکه خود بدانیم ؟!
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد