امروزه زندگی ما انسان ها با رسانه ها گره زده شده بنحوی بدون آن چرخه زندگی بخوبی نمی چرخدبرای اینکه مقهور ومسحور تهاجمات رسانه نشویم لازم است مهارت و سواد رسانه ای فرا گیریم در آموزش سواد رسانه ای می توان به چهار مولفه توجه کرد: 1. بعد شناختی 2. بعد احساسی 3. بعد زیبایی شناختی 4. بعد اخلاقی هرکدام از این چهار بعد بر دامنه متفاوتی از درک و احساس ما متمرکز است. 1. بعد شناختی: فرد را ملزم می کند ساختار دانش خویش را گسترش دهد. کسب دانش لازم درباره یک موضوع از طریق منابع متعدد رسانه ای و دنیای واقعی باید صورت گیرد. 2. بعد احساسی: کنترل عواطف و احساسات در برابر پیامهای رسانه ای اهمیت ویژه ای دارد. 3. بعد زیبایی شناختی: کمک به داوری و قضاوت درباره پیام و نحوه تدوین، ویراستاری، نورپردازی، بازیگردانی، صفحه آرایی و ... است و افراد به نحوه دستکاری و ترفندهای هنری آگاهی می یابند. 4. بعد اخلاقی: قضاوت درباره ارزشهاست. امروزه رسانه ها گاهی مرزهای اخلاقی را زایل و الگوهای جدیدی از کنش و رفتار ارائه می دهند. این بعد تمییز میان درستی و نا درستی هاست. از چنین منظری می توان گفت سواد رسانه ای مدیریت کاهش اثرات نامطلوب رسانه هاست.